Learning materials for students

In this section, didactic materials are available for the courses I currently teach as well as necessary statistical tables and software packages – to which PG/I-Shou students, PhD students and employees have rights.

Passwords for PDF-files were provided at our first classes.

Hasła do materiałów udostępnione zostały na pierwszych zajęciach.

Statistics I - Descriptive Statistics

Statistics I (pl. Statystyka I, ch. 統計學()) – a series of 15 2-hour lectures and a 2-hour laboratory (BA, ENG studies) covering the basic issues of descriptive statistics including: univariate, bivariate, multivariate and time series analysis. We also consider the technical aspects of these analyzes for individual, aggregated data, including both quantitative (measurable) and qualitative (non-measurable) data.

Statistics II - Mathematical Statistics

Statistics II – (pl. Statystyka II, ch. 統計學()) – parametric and nonparametric inferential methods. This course is an introduction to the theory and application of mathematical statistics. After a brief introduction to the concepts of inferential statistics, the emphasis is on probability theory and its applications. Topics covered include sample spaces, random variables, Chebyshev’s Theorem, discrete and continuous probability distributions, mathematical expectation, hypothesis testing, and multivariate distributions.

Descriptive Statistics

Descriptive Statistics – This is an introductory undergraduate statistics course, with an added twist of modeling for students of interfaculty field of study „Data Engineering”. It is also intentionally devised to be sequential, with each new piece building on the previous topics. Once completed, students should feel comfortable using basic statistical techniques to answer their own questions about their own data, using a widely available statistical software package (R).

Statystyka

Statystyka – cykl 15 3-godzinnych zajęć (studia inżynierskie) w formie 1-godzinnego wykładu oraz 2-godzinnych warsztatów dla studentów Wydziału Architektury. Obejmuje on podstawowe zagadnienia z zakresu zbierania, opracowywania, analizy oraz prezentacji danych zarówno jakościowych jak i ilościowych; narzędzia do wizualizacji danych; graficzne sposoby prezentacji danych; klasyczne oraz niestandardowe metody prezentacji danych; elementy statystyki przestrzennej; analizę korelacji liniowej, nieliniowej, przestrzennej; analizę szeregów czasowych; wybrane metody analizy wielowymiarowej.

Statystyka społeczna

Statystyka społeczna – metody analizy ilościowej społecznych skutków procesów ekonomicznych i demograficznych oraz polityki państwa. Na zajęciach omawiamy istotę statystycznych badań zjawisk społecznych, skupiając się na metodach pomiaru: zmian demograficznych, poziomu i jakości życia, dochodów i konsumpcji, ubóstwa i wykluczenia społecznego, rynku pracy, zdrowia i nierówności społecznych w zdrowiu, edukacji, gospodarowania czasem.

Nieklasyczne metody statystyki

Nieklasyczne metody statystyki 

– coraz częściej klasyczne metody nie wystarczają do precyzyjnego opracowania i prezentowania wyników różnego typu badań statystycznych. Konieczne staje się korzystanie z metod statystyki nieparametrycznej, statystyki cech jakościowych, metod analizy ankiet itd. Uogólniając, sięgać musimy do nieklasycznych metod wnioskowania statystycznego, tj. metod, które odchodzą od podstawowych założeń modelu statystycznego. Wszystkie te zagadnienia prezentowane są w trakcie wykładów oraz laboratoriów komputerowych, w pewnym sensie uzupełniającym istniejące publikacje zawierające wykład klasycznej statystyki opisowej i matematycznej. Niezbędne jest korzystanie z pakietu R-project oraz Statistica 13.

Statistical software

Statistical software: 

  • R and RStudio – are separate packages – you will need to install R first. R Studio is an add-on that make R easier to use for beginners. I encourage you to learn to use R, especially if you will be taking other statistics courses, where you may be expected to know how to use it. 
  • QGis and Geoda – for spatial data modeling and geovisualizations. 
  • DAD 4.6 oraz DASP – Distributional Analysis Stata Package and stand-alone DAD version. 
  • Links to other packages are available in the „links” section.

Statistical tables

Statistical tables – necessary to perform the estimation procedure, parametric and non-parametric tests without the use of computer packages (although in some cases of non-parametric tests are still needed).

Tables should be printed on both sides, clipped on the edge of the pages.

Final results

Results

The results are presented in full form (additional points granted during the semester divided into specific sections – assignments, mid-term, final, attitude, homeworks, projects etc.). If you have any complaints about your final score – please visit my office during office hrs.