Nauczanie zdalne – rok akademicki 2022/2023
- Połączenie “zdalny pulpit” i VPN – instrukcja (pdf, 387.82kB)
- Instrukcja sal łączonych – instrukcja (pdf, 208.58kB)
- Filmy instruktażowe – tutaj
- Karta e-kursu – załącznik do podania o zajęcia zdalne dla NA – tutaj
eNauczanie i mojaPG
- Prowadzenie webinariów z poziomu platformy eNauczanie – instrukcja
- Praktyczny przewodnik po eNauczaniu – tutaj
- Strona informacyjna związana ze zdalnym nauczaniem na PG – tutaj (nowa odsłona)
- Kalendarz Webmail – instrukcja
- Aplikacja mobilna mojaPG – instrukcja
- Aplikacja mobilna eNauczanie PG – instrukcja
- Pomoc techniczna sieci EDUROAM – tutaj
- Wysyłanie maili do studentów z mojaPG – instrukcja
- Instrukcje w dziale pomoc.pg.edu.pl (część dostępna dopiero po zalogowaniu) – tutaj
- Webinaria na platformie eNauczanie – instrukcja obsługi narzędzia ClickMeeting
- Szkolenie dla pracowników PG z podstaw zdalnej edukacji – tutaj
- Szkolenie dla pracowników PG z webinariów – tutaj
- Dodatkowi asystenci przedmiotu mojaPG oraz kursu eNauczania – instrukcja
- Moduł „dziennik obecności” w kursach – instrukcja
- Umieszczanie plików w sposób chroniony – instrukcja
- Poradnik Webinarowy PG – tutaj
- Pobieranie raportów i nagrań z webinariów – instrukcja
- Archiwizacja kursów – informacja
- Kopia zapasowa kursu, kopia na nowy semestr i archiwizacja – instrukcje
- Konwerter raportów moodle – tutaj
- Przykładowy szablon e-kursu wg nowej procedury nr 10. – tutaj
- Nowa procedura nr 10. – tutaj
- Prezentacja z webinariów dla pracowników (21-22/09/2020) – tutaj
- Przypisywanie kursu do karty przedmiotu, zapisywanie studentów z mojaPG do kursu enauczania – instrukcja (NOWA!)
- Centrum Archiwizacji CUI PG – tutaj
- Ankieta ewaluacyjna e-kursu – INSTRUKCJA krok po kroku – tutaj + szablon PL – tutaj + szablon ENG – tutaj
- Zasób “Oświadczenie studenta” (o samodzielnej pracy; klauzula informacyjna) – instrukcje
- Ochrona danych osobowych prowadzącego – dokument
- Szablon e-kursu do zajęć (wersja – lato 2020/21) – tutaj
- Przenoszenie ocen do dziennika ocen na kursie – instrukcja
- Ważne elementy e-kursu – podstawowe informacje – tutaj
eNauczanie – quizy i zadania
- Aktywność typu „Zadanie” – instrukcja
- Aktywność typu „Quiz” – podstawowe ustawienia modułu – instrukcja
- Quiz – tworzenie bazy pytań, import/eksport – instrukcja
- Quiz – rodzaje pytań – filmy instruktażowe
- Quiz – edytor online pytań zagnieżdżonych (Cloze) – tutaj
- Quiz – rozwiązywanie przykładowego quizu – przegląd – film instruktażowy
- Quiz – konwertowanie i import pytań z MS Word do bazy pytań – instrukcja
- Quiz – tworzenie pytań przez LateXa – opis i instrukcja
- Quiz – portal Moodle2Word – instrukcja tworzenia pytań z MS Word + szablony
- Quiz – konwerter plików XML – tworzenie pytań różnego typu dla importu – tutaj
- Quiz – import pytań typu GIFT z mediami – film instruktażowy
- Quiz – import pytań typu GIFT z mediami – instrukcja
- Import ocen z eNauczania do mojaPG – instrukcja
- Quiz „Hot Potatoes” – instrukcja
- Quiz „Hot Potatoes” – film instruktażowy
- Aplikacja do tworzenia quizów typu „Hot Potatoes” – tutaj
- RFQuiz – narzędzie do szybkiego i łatwego tworzenia pytań dla Quizów – tutaj
- Instrukcja dodawania grafiki do pytań testowych w formacie RFQuiz – tutaj
- Generator układu zestawów dla zachowania losowości quizu i zadań – tutaj
- Moduł „Opinia zwrotna” – instrukcja
- Moduł „Opinia zwrotna” – film instruktażowy
- Pakiet R-exams – do generowania testów dla pdf, enauczania – instrukcje i szablony
- Pakiet R-exams – webinarium z autorem pakietu + kurs instruktażowy
- Prezentacja z webinarium dla pracowników 20/05/2020 – tutaj
- Kurs roboczy oraz nagranie z webinarium dla pracowników 9/11/2020 – tutaj (za hasłem)
- Przepływ pracy w ocenianiu “Zadania” na e-kursie – instrukcja
Aktywizacja studentów
- Prezentacja z webinarium 22/09/2020 “Aktywizowanie studentów podczas zajęć zdalnych” prof. J. Mytnik – tutaj
- Tablica MIRO – jak zacząć pracę? – tutorial i tablica ćwiczeniowa
- Jak używać tablicy MIRO? – przykład
- MIRO – strona wsparcia
- Zakres licencji wydziałowej MIRO – tutaj
- Mentimeter – interaktywne prezentacje (głosowanie, slajdy, quizy) – tutaj
- Slido – narzędzie podobne do Mentimeter (także anonimowe głosowania, integracja z prezentacją i Zoom) – tutaj
- Padlet – tablice ze współdzielonymi treściami – tutaj
- Trello – narzędzie podobne do Padlet – tablice projektowe – tutaj + tutorial
- Formularze Google – bezpłatne tworzenie testów i ankiet – tutaj
- Quizlet – narzędzie do tworzenia testów (a także ich drukowania) – tutaj
- Ticku – zdalne zadania i wejściówki – tutaj
- HeySpace – narzędzie do współpracy i zarządzania projektami – tutaj
- Socrative – quizy, głosowania, ankiety online – tutaj
- Tricider – dyskusja online, burza mózgów – tutaj
- Google Docs – współdzielone w czasie rzeczywistym dokumenty – tutaj
- Answergarden – dyskusja online, burza mózgów – tutaj
- JeopardyLabs – turniej kafelkowy – tutaj
- Kahoot – interakcje w formie grywalizacji – tutaj
- SlideLizard – wtyczka do PowerPointa umożliwiająca grywalizację – tutaj
- Quizizz – różnorodne formy interaktywnych quizów i ankiet – tutaj
- Genial.ly – prezentacje (także video), gamyfikacja, grafiki, interaktywne obrazy itd. – tutaj + przewodnik (wersja PL)
- Google Jamboard – wirtualne, współdzielone tablice – tutaj
- Mural.co – wirtualna, wspólna przestrzeń do kooperacji – tutaj
MS Teams
- MS Teams – strona główna
- MS Teams – webinaria – instrukcja
- MS Teams – pomoc CUI
- MS Teams account activation / Password reset – here
- MS Teams – bezpłatny kurs pt. “Edukacja zdalna z Microsoft Teams” – tutaj
- Cykl webinariów nt. zdalnej nauki z MS Teams – tutaj
- Poradniki Microsoftu dla nauczycieli (“Office 365 dla Edukacji jako rozwiązanie do zdalnego nauczania”) – tutaj
- Scenariusze zajęć OneNote (szablony) – tutaj
- Zestaw tutoriali “Nauka zdalna w MS Office 365” – tutaj (kanał Youtube)
- Blog “Teams i okolice” – tutaj
- Jak założyć konto PG w MS Teams i zalogować się? – tutorial
- Przygotowywanie i podpinanie spotkania MS Teams – tutorial *nowa wersja
- Instrukcja obsługi MS Teams @o365 dla studenta (J. Czerska) – tutaj
- Instrukcja obsługi MS Teams @o365 dla nauczyciela (J. Czerska) – tutaj
- Przekazywanie kontroli nad komputerem studentowi – tutorial + film
- 3 sposoby na listę obecności z webinarium – instrukcja
- Analiza i raportowanie aktywności studentów – aplikacja “Insights” w MS Teams – instrukcja
- Jak używać breakout rooms w MS Teams? (oddzielne pokoje) – instrukcja i tutorial
- Jak dodawać i oceniać zadania na MS Teams – tutorial
- Jak dodać test (ankietę/formularz) na MS Teams – tutorial
- Jak stworzyć test samosprawdzający się na MS Teams – tutorial
Zoom
- Zoom – do pobrania tutaj
- Zoom – instalacja i pierwsze kroki
- Zoom – dobre praktyki prowadzenia zajęć
- Zoom – tips & tricks
- Jak prowadzić zajęcia online? Zoom krok po kroku.
- Wirtualne tło z logo wydziału – do pobrania tutaj
- Zoom – podstawowe operacje – instrukcja
- Raport – lista obecności – instrukcja
Przechowywanie i udostępnianie plików
- Wydziałowy OX drive – tutaj (dostępny po zalogowaniu)
- Repozytorium plików PG – instrukcja (dostępna po zalogowaniu)
- Repozytorium plików PG – tutaj (dostępne po zalogowaniu)
- Google Drive – tutaj
- Dropbox – tutaj
- Mega (50GB) – tutaj
- WeTransfer – wymiana dużych plików (do 2GB) – tutaj
R i R-studio
- R studio cloud – analizy, projekty w chmurze – tutaj
- Zdalne nauczanie z R – webinarium
- Datacamp i praca w wirtualnej klasie – tutaj
- R seek – wyszukiwarka haseł związanych z R
- GitHub Classroom – zarządzanie klasą i projektami grupowymi – tutaj
- Projektowanie kursu analizy danych z R – kompletny tutorial
- Google Colab – nowy dokument w R – link
- Interaktywne tutoriale z pakietem ‘learnr’ – tutaj
- R Studio webinars – tutaj
- R Studio Education – tutaj
- Interaktywne tutoriale ‘swirl’ – tutaj
- Egzaminy z R-exams kurs instruktażowy – tutaj
Pozostałe oprogramowanie
- Skype for Business – komunikator Microsoft poprzez WZiE-VPN – instrukcja
- Bezpieczne połączenie z siecią WZiE – instrukcja obsługi VPN
- Darmowe oprogramowanie do nagrywania – OBS Studio
- Lectora – szkolenia prowadzone przez Politechnikę Gdańską – zapisy tutaj
- Przygotowanie zajęć w formie filmu wprost z prezentacji MS PowerPoint – instrukcja
- Slack – praca w zespole, kanały, wiadomości – tutaj
- OpenBoard – darmowa wersja „wirtualnej” tablicy z mnóstwem opcji – tutaj
- Discord – kanały rozmów, pracy w zespole – tutaj
- Calendly – zarządzanie kalendarzami, rezerwacja konsultacji przez studentów – tutaj
Prawo autorskie
- Pierwsza pomoc w prawie autorskim – przewodnik – tutaj
- Poradnik prawa autorskiego – tutaj
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – tutaj
- Licencje Creative Commons CC – opis
- Licencje Creative Commons CC – plakat (zestawienie)
- Dozwolony użytek – kiedy można korzystać z utworów za darmo? – tutaj
- FAQ – często zadawane pytania nt. praw autorskich – tutaj
Darmowe tworzenie treści
- Freepik – darmowe zasoby graficzne dla e-kursów.
- Pixton – darmowe zasoby grafiki dla studentów i nauczycieli.
- Canva – darmowe narzędzie do tworzenia infografik.
- Wix – darmowy kreator witryn internetowych (np. dla gamyfikacji)
- LearningApps – zestaw programów on-line do tworzenia interaktywnych quizów.
- WordClouds – generator chmur słownych
- europeana – zbiór darmowych zasobów do wykorzystania (dźwięki, obrazy itp.)
- Isorepublic – zbiór darmowych zasobów o wysokiej jakości
- Mathcha – edytor do wstawiania wzorów i symboli matematycznych (z możliwością udostępnienia online).
- Econgraphs – zestawy darmowych wykresów, symulacji, aplikacji z zakresu ekonomii i finansów.
- Overleaf – webowy edytor latexa, praca w chmurze
- Coggle – internetowa aplikacja do mapowania myśli
- Bensound – darmowe ścieżki dźwiękowe
- Greenshot – rozszerzony zapis i edytor print-screen’ów
- Gyazo oraz Gyazo Gif – bardzo proste narzędzie do nagrywania (screencasting)
- Screencasto-O-Matic – nagrywanie ekranu i edycja video (podobny do Camtasia Studio)
- Comixify – tworzenie opisów, komiksu, tagów do zbioru zdjęć lub video
- Venngage – tworzenie infografik, posterów, prezentacji, logo
Warto przeczytać
- Tomasz Walasek “E-learning akademicki. Narzędzia i metody” – e-book – tutaj
- Rekomendacje MNiSW dotyczące kształcenia zdalnego z 27.03.2020 – tutaj oraz z 13.03.2020 – tutaj
- Grzegorz Róg – Eduweb – “Lekcje online – wskazówki dla nauczycieli“
- Webinaria – czego nie robić (autor AGH)
- Jak skutecznie prowadzić zajęcia i szkolenia online? Poradnik trenera i nauczyciela.
- K. Grodecka, K. Śliwowski – “Przewodnik po otwartych zasobach edukacyjnych“
- Google – informacje i narzędzia umożliwiające prowadzenie zajęć zdalnych – tutaj
- Linkedin – artykuł + zbiór poradników oraz narzędzi do nauczania zdalnego – tutaj
- EduAkcja – magazyn edukacji elektronicznej – tutaj
- e-mentor – czasopismo o tematyce e-edukacji – tutaj
- SEA – stowarzyszenie e-learningu akademickiego – tutaj
- Netykieta – zbiór zasad – tutaj
- Netykieta – Ł. Kielban – opracowanie – tutaj
OZE – otwarte zasoby edukacyjne
- https://www.classcentral.com/ – Darmowe kursy online.
- https://www.openintro.org – Darmowe zasoby z materiałami do statystyki (książki, slajdy, kody, video).
- https://fbc.pionier.net.pl/ – Federacja Bibliotek Cyfrowych.
- https://www.edukator.pl/ – Zbiór materiałów dla nauczycieli
- https://ocw.mit.edu/index.htm – Platforma MIT
- https://depot.ceon.pl/ – Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
- https://wszechnica.org.pl/ – Ogólnodostępna baza wykładów.
- http://www.gutenberg.org – Project Gutenberg (darmowe książki)
- http://wikieducator.org – WikiEducator – darmowe zasoby elearningowe
- https://www.oercommons.org/ – konspekty lekcji i scenariusze kursów, kursy i materiały szkoleniowych, w formie audio i wideo – można wybrać zasoby tylko z domeny publicznej, lub na wolnych licencjach do dowolnego wykorzystania.
- https://openstax.pl/pl/ – OpenStax – darmowe, cyfrowe i wysokiej jakości podręczniki akademickie
- http://otworzksiazke.pl/ – cyfrowa kolekcja książek naukowych polskich uczonych reprezentujących różne dziedziny wiedzy
- https://www.open.edu/openlearn/free-courses/full-catalogue – ekursy dostępne dla wszystkich, pozwalają użytkownikom pobierać, modyfikować, tłumaczyć; oferuje możliwość współpracy w zakresie współmodyfikowania, współtworzenia, testowania materiału pochodnego, który zapewnia proces szybkiej ciągłej poprawy
- http://www.oapen.org/home – biblioteka cyfrowa i platforma publikacji z nauk humanistycznych i społecznych
- http://pldml.icm.edu.pl/pldml/search/article.action?cid=0086bafa-e2da-4ad8-a109-ae7ec9abdc16 – dla matematyków: Polska Biblioteka Wirtualnej Nauki Uniwersytetu Warszawskiego – Kolekcja Matematyczna.
- https://epodreczniki.open.agh.edu.pl/tiki-index.php Open AGH e-podręczniki – wspaniała pomoc dla studiujących.
- https://www.youcubed.org – materiały dla nauczycieli matematyki i logicznego myślenia.
- https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/ – strona adresowa do nauczycieli, program do prowadzenia edukacji medialnej w Polsce, materiały powstały na bazie Katalogu kompetencji opracowanego w ramach projektu Cyfrowa Przyszłość.
- www.albertina.at – Wiedeńska Albertina to największa na świecie kolekcja grafik, w swoich zbiorach muzeum posiada 65 tys. rysunków i ponad milion rycin.
- https://enauczanie.pg.edu.pl/lab/ – Wirtualne Laboratoria Matematyczne PG.
- https://oze.pwr.edu.pl//index.html – Otwarte zasoby Politechniki Wrocławskiej.